Netbewust laden: Tijdsblokken begrijpt de EV rijder wel
door Rein Boshuisen
Door het netbewust auto laden wordt de avondpiek in het energieverbruik tot wel 77% verminderd met minimale impact op de gebruikers!
Dit is hoe de ene na de andere grote stad de resultaten van netbewust laden presenteert. In Utrecht werkt het nog beter dan in Amsterdam en het ene algoritme is weer slimmer dan het andere. De oplossingen zijn vooral technisch van aard, het begrip van de elektrisch rijder lijkt daarmee van secundair belang.
Vermogen verschilt per laadpaal
Hoeveel stroom je auto krijgt, is afhankelijk van de drukte op het net en van de drukte van de laadpalen in jouw buurt. De laadpaalexploitant krijgt elk kwartier per groepje laadpalen een maximaal vermogen opgelegd. Staan er weinig auto’s te laden, dan krijgt iedereen nog steeds het maximale vermogen. Is elk plekje bezet, dan krijgt elke auto wat minder. In het ene gebied krijg je dan nog 4kW, maar in het andere gebied kan het voorkomen dat je een tijd lang helemaal niks krijgt.
Onvoorspelbaarheid van laadvermogen
Dit maakt het onvoorspelbaar. Belanghebbende partijen hebben met elkaar afgesproken dat er altijd een minimum capaciteit van 4kW beschikbaar is. Echter heeft de netbeheerder uit onderhandeld dat ze bij ernstige capaciteitsproblemen dit minimum mogen loslaten. Dit zorgt voor grote verschillen per stad. Sterker nog, het kan zijn dat je in de ene straat je auto niet geladen krijgt maar in de straat verderop wel.
Eenvoudige oplossing: tijdsblokken met minimum vermogen
Het zou eenvoudiger zijn om elk laadpunt standaard tussen bepaalde tijden op het minimum vermogen van 4kW te zetten. Je optimaliseert dan niet naar zo veel mogelijk netverbruik, maar op voorspelbaarheid voor de E-rijder. Door elke dag tussen 16:00 en 22:00 uur het vermogen van een laadpaal naar het minimum te zetten, weet elke E-rijder waar hij aan toe is. En het netverbruik wordt in de piekuren verlicht. Makkelijk toch?
Conclusie: voorspelbaarheid boven optimalisatie
Dus, aangezien het ook belangrijk is dat mensen weten waar ze aan toe zijn: zet alle laadpunten in Nederland tussen 16:00 en 22:00 uur op minimum vermogen. Scheelt tonnen aan ontwikkelkosten, scheelt bakken aan te maken afspraken en is ontzettend voorspelbaar. Dit kan mijn oma nog onthouden en dat is wel zo handig voor het begrip.