top of page
pexels-johannes-plenio-1133500.jpg

In de rij tot 2027 voor een zware netaansluiting? Het antwoord ligt dichterbij dan je denkt.

Met de energietransitie in volle gang is het net voller dan ooit. De kans dat je een netverzwaring kunt krijgen lijkt kleiner dan de kans om de loterij te winnen en dat terwijl er in het echt nog zeker wel ruimte is!

Hoe komt dat? Elk bedrijf met een grote aansluiting heeft een overeenkomst met de netbeheerder over hoeveel energie zij van het net mag halen. De netbeheerder garandeert vervolgens dat het bedrijf de stroom getransporteerd kan krijgen. En in die garantie zit de ruimte: de netbeheerder kan heus wel een beetje teveel vermogen verkopen omdat niet iedereen gelijktijdig vol vermogen gebruikt, maar om de garantie aan een ieder te kunnen blijven geven moet hij wel een bepaalde gelijktijdigheid meenemen in zijn berekening. Gebruik je dus niet altijd het maximale van je netaansluiting? Dan heeft de netbeheerder dus een stuk capaciteit dat onbenut blijft.

"Samen slimmer benutten is nu al mogelijk, de wet is niet de beperking. Uiteraard dien je aan verschillende regels te voldoen, maar dat is zeer goed mogelijk."

Om deze ruimte te benutten zijn er diverse oplossingen welke allemaal liggen in het samen beter gebruik maken van de bestaande infrastructuur. Het makkelijkst is om je buurman te vragen om zijn elektrische vrachtwagen op te laden op jouw terrein, het meeste (papier)werk is om daadwerkelijk een stroomkabel naar je buurman te leggen zodat hij energie via jou kan transporteren. Een voordeel van deze constructie is dat je afspraken kunt maken over de beschikbaarheid van de energie, iets wat de netbeheerder niet mag. Twee voorbeelden:

Een voorbeeld van een haven:

De havens van Rotterdam en Amsterdam investeren groots in ‘walstroom’ voor grote schepen. Een cruiseschip gebruikt evenveel energie als een kleine stad, dus de eisen aan de walstroomaansluiting zijn gigantisch. Als er geen schip ligt, kun je dus een halve stad aan stroom voorzien. Je kunt een gigantisch laadplein voor elektrisch (vracht)vervoer maken, een batterij-laadstation maken voor ZE-bouw of een gigabatterij plaatsen en (laten) handelen op de onbalansmarkt. Het levert een mooi zakcentje op om de hoge kosten van de aansluiting te compenseren en het beter gebruik maken van de aansluiting voegt maatschappelijke waarde omdat aansluitingskosten nu eenmaal gedeeltelijk gesocialiseerd worden. En zelfs als het schip er wel ligt zal er voldoende over zijn. Zo’n schip gebruikt zelf ook niet continue zijn maximale capaciteit.

Een voorbeeld van een boer:

Een boer heeft een grote netaansluiting voor zijn koelcel. Om ook bij extreem weer voldoende vermogen te hebben is deze netaansluiting nodig. De andere 48 weken per jaar is er meer dan voldoende ruimte voor andere activiteiten. Naast de boer zit een logistiek centrum dat geen verzwaring krijgt. De vrachtwagens dienen voornamelijk in de nacht te laden. De twee partijen kunnen samen in zee gaan om een gesloten systeem te maken om zo de stroom die de boer niet nodig heeft op het logistiek centrum te krijgen. Hier zijn natuurlijk regels aan verbonden. Een andere oplossing is om de transportcapaciteit via de netbeheerder anders te verdelen.

Terwijl deze ondernemers elkaar opzoeken om ‘samen slimmer te benutten’ is er ook discussie om de elektriciteitswet te wijzigen en de non-firm en collectieve ATO in te voeren. Allemaal belangrijk, en zeker ook een stap in de goede richting. Er is echter geen enkele reden om te wachten tot dit allemaal in werking is getreden en daardoor nu hogere kosten te maken, zowel financieel als qua maakbaarheid. Samen slimmer benutten is nu al mogelijk, de wet is niet de beperking. Uiteraard dien je aan verschillende regels te voldoen, maar dat is zeer goed mogelijk.

Ben je benieuwd of er voor jouw probleem ook een oplossing is? Of denk je met je grote netaansluiting een extra inkomstenbron te kunnen genereren? Wij kunnen je helpen met het bekijken van de mogelijkheden, kansen en de bijbehorende kans van slagen. ROCC is een onafhankelijk adviesbureau dat zich richt op het vandaag de dag mogelijk maken van de energietransitie. Kan niet bestaat niet, kan anders wel! Zo gaan wij voor solid results.

Ontdek onze andere blogs

bottom of page